Kun yksinkertainen riittää
Näkökulmia kohtuullisuuteen
Ruokaostoksilla kaupan hyllyjen välissä olen runsaudenpulan
keskellä. Kaikkea on ja kaikkea riittää. Silti usein tuntuu samalta, kuin oman
vaatekaapin sisältöä katsoessa: mikään ei tunnu sopivalta tai maistu tähän
hetkeen. Elän runsaudenpulan ja yltäkylläisyyden keskellä, joka tärkeiden
asioiden sijaan keskittää ajatukseni toisarvoiseen.
Köyhältä puuttuu paljon, mutta ahneelta kaikki.
En haluaisi tunnustaa edes itselleni, mutta totuus on, että peilistä katsoo ainakin toisella silmällä yltäkylläisyyden ahneudesta sokeutunut ihminen. Kysyn itseltäni: entä jos yksinkertainen riittäisi?
Lakon tai jonkun muun tavallisesta poikkeavan tilanteen
keskellä meitä varoitellaan siitä, kuinka kaupoista voivat jotkut tuotteet
loppua kesken. Se huolettaa monia, ja ihmiset päätyvät hamstraamaan. Turhaan. Maailmankatsomuksemme
pyörii yltäkylläisyyden ympärillä. Meillä tulee olla koko ajan kaikkea
saatavilla ja loputtomasti vaihtoehtoja. Jos näin ei ole, onnellisuutemme,
identiteettimme tai olemassaolomme on uhattuna.
Jeesus opetti meille jotain aivan muuta.
Vilkaiskaapa taivaan lintuja. Eivät ne kylvä eivätkä korjaa satoa säilöäkseen sen varastoon. Silti taivaallinen Isänne ruokkii ne. Eikö hän tekisi saman vielä paljon mieluummin teille?
Taizén veljesluostarissa oppii, miten yksinkertainen riittää.
Se mikä täällä tuntuisi vajavaiselta, voi siellä tuntua runsaalta.
Juhla-ateriankin tekee se, että tavallisen arkiruoan lisäksi pääsiäissunnuntaina
lautaselle annetaan pieni suklaamuna, tai että arkisempien viikkojen pyhäaamuina
leivän väliin laitettavan tumman suklaan sijaan saa pienen marmeladirasian. Siellä
en kaipaa sen enempää, en juhla-ateriaa, en pääsiäislammasta, enkä muutakaan
lihaa.
Yksinkertaisuus vapauttaa.
Se mitä tässä on, se on tarpeeksi. Se riittää elämään, eikä
energiaa tarvitse käyttää miettimiseen, miten saa jotain vielä enemmän.
Länsimaissa lihan syömisestä on tullut uusi normaali. Vielä sata
vuotta sitten Suomessa ja Euroopassa liha ei ollut arkiruoka, vaan sitä syötiin
harvoin. Toisin on nyt. Suomessa henkilöä kohden lihaa syödään vuodessa 80
kiloa, ja valtameren toisella puolella Yhdysvalloissa jo 100 kiloa (Terhi Hannola). Miksi meidän on niin helppo astua kohtuullisesta kohtuuttomaan?
Simplicity.
Se on sana, jonka Taizéssa kuulee usein.
Taizé opettaa kohtuullisuudesta ja yksinkertaisuudesta paljon. Ruoka on yksinkertaista,
kasvispainotteista tai kokonaan kasvisruokaa. Se jaetaan ruokailijan tarjottimelle
linjastosta, joka kulkee kuin pikajuna: monien käsien kautta tarjottimelle
ilmestyvät niin ruokailuvälineet kuin ruokakin. Mitään ei voi valita ja kaikki
mitä annetaan, otetaan vastaan. Jos itse ei syö jotain, joku toinen syö sen.
Mitään ei heitetä hukkaan.
Ruoka syödään maassa tai matalilla penkeillä istuen. Oli
ruokana mitä tahansa, se syödään lusikalla, muita ruokailuvälineitä ei ole. Särpimenä
oleva rapsahtava patonkikin voidellaan lusikalla tai sormin.
Kaikki on yksinkertaista, ja se riittää.
Tässä nykypäivän veljesluostarissa elävät yhä jo keskiajalla syntyneet luostarisäännöt, joihin kuuluvat yksinkertaisuus, vieraanvaraisuus ja kohtuus (Maiju Lehmijoki-Gardner).
Taizén Sovituksen kirkon ikkunamaalauksessa on lintujen ympäröimä Franciscus Assisilainen (1181/82–1226). Kuten aikoinaan hän, myös Taizén kävijät syövät köyhien tapaan lattialla, yhdenvertaisina.
Ajatus yksinkertaisen elämän ihanteesta syntyi jo antiikin
aikana. Sitä elivät todeksi varhaiset kristityt ja antiikin filosofit seuraajineen,
joille kohtuullisuus oli filosofisen elämän edellytys ja tunnusmerkki. Yksinkertainen
elämä oli osoitus siitä, että maalliseen hyvään kohdistuvat himot pysyivät
järjen hallinnassa ja elämässä kykeni keskittymään henkisiin päämääriin (
Kirkkoisä Gregorios Nyssalaisenkin askeettisen elämän ihanteessa korostuivat yksinkertainen ruoka, työ, oikeudenmukaisuus ja Jumalan valtakunnan odotus (Siiri Toiviainen Ro). Kaikki se, mikä kehystää myös Taizén veljesluostarin elämää.
Joka kerta Taizéssa vieraillessani hämmennyn huomatessani,
miten vähällä ihminen tulee toimeen. Joka kerta ajattelen vähentäväni arjessa
kaikkea kuluttamaani.
Ehkä viikko veljesluostarissa ei vielä muuta maailman
ruokatasapainoa, mutta se voi opettaa kuluttamaan kohtuullisemmin. Jokin todeksi
eletty voi säilyä muistissa ja vaikuttaa valintoihin arjessa. Auttaa
muistamaan, että yksinkertainen riittää. Ja että Jumala pitää omistaan huolen
taivaan lintujen tavoin.
Hän antaa meille meidän jokapäiväisen leipämme.
Kuva: Vasemmalla Taizén aamupala, johon kuuluu patonki, voi ja tee tai kaakao. Keskellä tyypillinen lämmin ateria, jossa ruoka-annos, hedelmä tai sose, leipäpala ja juusto. Oikeanpuolimmaisena ruokakortti, jota vastaan saa kaksi ateriaa päivässä, aamupalalla ruokakorttia ei tarvita.
Viittaukset
Viittaukset tekstissä ovat kirjasta Pyhä, paha ruoka. Uskonnon ja etiikan näkökulmia. Mäkinen
Virpi, Pesonen Heikki ja Risto Uro (toim.). Gaudeamus. Tallinna 2023.
Siiri Toiviainen Ro. Leipää ja särvintä. Varhaiskristillinen
syömisen etiikka osana kreikkalais-roomalaista kohtuuden kulttuuria. Sivut 210–222.
Maiju Lehmijoki-Gardner. Kieltäymystä ja
yhteisöllisyyttä. Syömisen etiikka keskiajan askeettisessa perinteessä. Sivut 222–231.
Terhi Hannola. Elävinä tai kuolleina
kiitospäivän juhlapöydässä. Sivut 291–305.
Jeesuksen opetus löytyy Raamatusta kohdasta Matteuksen evankeliumi 6:26, käännös UT2020. https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,KR92/MAT.6
Taizén veljesluostarin sivut https://www.taize.fr/en
Kommentit
Lähetä kommentti